Hans Schrijer, tekstschrijver & communicatieadviseur

webteksten - copy - reclame - schrijfcoach - communicatieadvies

Met teksten van Bureau ZEEF ga je scoren.

Portfolio

Univé Verzekeringen

WIE. Univé Verzekeringen. WAT. Publieksvoorlichting, mailings aan klanten, die bij Univé leden heten, campagnes, branding, interviews met leden van de Univé Ledenraad, slogans, acties van het Univé Buurtfonds, promotie van het nieuwe winkelconcept Univé Clubhuis.

Bouwselect en Bouwpartners

WIE. Uitzendbureau en detacheringsbureau Bouwselect. WAT. Wat niet? Communicatieadvies, vacatureteksten, wervende oproepen aan kandidaten, interviews, succesverhalen bij bedrijven en kandidaten, posts op social media zoals LinkedIn.

Groninger Museum

WIE. Groninger Museum, afdeling educatie. WAT. Communicatieadvies en workshop als schrijfcoach voor de medewerkers van de educatieve dienst, samen op zoek naar meer bezoekers van het museum in de leeftijden jong en heel jong.

Landgoed De Havixhorst

WIE. Hotel, restaurant en landgoed De Havixhorst, vlakbij De Wijk in Drenthe. WAT. Website, teksten in het reserveringssysteem voor hotelgasten, vergaderingen en trouwfeesten, promotie van evenementen en feestelijke gebeurtenissen, communicatieadvies bij vergunningaanvraag verbouwplannen en landschapsarchitectuur.

Brouwerij Bjuster

WIE. Brouwerij Bjuster uit Grou, Friesland. Sterk in smakelijke speciaalbieren. WAT. Lekker dorstlessende en informatieve productomschrijvingen voor op het etiket! Namen voor nieuwe, nog lekkerde biersoorten. Proost! Het is allemaal heel eigenwijs (Nederlands) en bovendien bjusterbaarlik lekker (Fries), vandaar de naam Bjuster.

Noordelijk Belastingkantoor

WAAROM. Vergeet HEFpunt en de afdeling Belastingen van de gemeente; ze bestaan niet meer. Hier kun je sinds 2018 terecht om een deel van je zuurverdiende geld te storten voor nuttige taken van waterschappen en gemeenten in het Noorden. WAT PRECIES. Knetterduidelijke content website (type 'leuker kunnen we het niet maken'), toelichtingen, aanslagformulieren, informatie over rechten, plichten, uitzonderingen en maatschappelijk belang. Het begon met een publiekscampagne (samen met Open Communicatie) om de nieuwe naam te introduceren, zodat niet iedereen zich doodschrok van de eerste brief in de bus. 

Woningcorporatie Lefier

WAT. Handzame folder om uit te delen aan alle werknemers van woningcorporatie Lefier. WAAROM. Alle mogelijkheden voor bijscholing, praten met huurders, snuffelstage, studie, begeleidingstraject, tot complete carreer switch. Opdracht: géén straf of stok achter de deur, juist een laagdrempelig cadeautje van het soort 'NU OF NOOIT'. Suffe werktitel: 'Ontwikkelfaciliteiten'. Dat kon natuurlijk niet. Gedrukte titel: 'Wie bij Lefier werkt, wordt vanzelf knapper'. De opluchting was groot. Het werd een veelkleurige verfwaaier, compleet met schroef. Bijzaak, want het ging om de strakke inhoud, maar toch. 

Vastgoed Experts met LEF

WIE. Het snelst groeiende vastgoed consultancybureau van het Noorden. En heus niet alleen omdat ik teksten voor ze schrijf. Rake persberichten, haalbare informatiefolders, fijne posters, beter communiceren met gemeenten en woningcorporaties, gebruikers en huurders. Denk aan: VEEL LEF, inzicht, hersens (ik heb het nu over de mensen van DeenKoopmans), de wereld stukken mooier maken met een paar kleine, maar gewaagde ingrepen. De gebouwen die anderen kansloos of troosteloos vinden een tweede leven geven. Hele wijken soms. Gewoon leuk om mee te maken, van dichtbij. 

Gemeente Groningen

WAT. Bijvoorbeeld vier lange, intensieve maanden webredacteur in de aanloop naar de Herindeling van 2019 - Groningen, Haren en Ten Boer bestaan voortaan online nog maar op één website. Ingewikkeld, spannend, leerzaam. Publieksvriendelijk schrijven, geduldig overleggen, beetje tactvol coördineren, dat werk! WAT NOG MEER DAN? In 2017 al even (twee maanden) aan de werksfeer geproefd. Ik mocht het complete Serviceplein (Intranet en kennisbank) voor gemeenteambtenaren voorzien van opgefriste, knetterduidelijke content. Opdracht: streng maar rechtvaardig. Resultaat: publieksvriendelijker, klantgerichter, duidelijker en ineens minstens de helft korter. Want weggooien is (bijna) net zo leuk als creatief schrijven. Het goede nieuws: de leuke collega's op de afdeling Communicatie. 

Jonge juristen in opleiding

WAT. Schrijftraining voor de redactieleden van het magazine van de Juridische Faculteitsverening JFV. Duidelijker, origineler en met meer plezier schrijven, je kunt het allemaal leren, bij Tekstbureau ZEEF in Groningen. Een paar middagen met theorie en workshops vakkundig verleiden, zonder de waarheid geweld aan te doen! 

Inspiratie.

WAAROM. Als tekstschrijver of reclamemaker ben je nooit uitgeleerd.

WAT. Buitengewoon anders-dan-andere commercial voor het Berlijnse metrobedrijf BVG met Duitse rapper Kazim Akboga. Machen Fiesta, is mir egal. Musik laut, is mir egal. Oma mit Gruftis, is mir egal. Könnt Ihr machen. Keine Ticket, is nich egal! Dat werk. Let op de montage. NUR WIR LIEBEN DICH SO, WIE DU BIST.

DE VIDEO.

GreenKicks Euroborg Duurzaamheidsdag

WIE. Afdeling Milieu & Duurzaamheid Rijksuniversiteit Groningen.

WAT. Communicatie rond 'Dag van de Duurzaamheid' in voetbalstadion FC Groningen. Naam bedenken voor het evenement: 'GreenKicks' dus. Met Studio Composita meedenken over aankleding stadion Euroborg, beursterrein en businesslounges, bewegwijzering, programma en promotie vooraf. Tekst flyer en evenementenladder - ultrakorte blokjes informatie over 40 leerzame, inspirerende en vrolijke workshops, lezingen en demonstraties, plus een groene businessmarkt voor startende ondernemers of plannenmakers.

Prima Personeel

WIE. Uitzendbureau en bemiddelaar interim personeel. In nogal wat sectoren: groen, bouw, installatie, winkel, horeca, metaal, schilders.

WAT. Websites. Tekstredactie & tekstadvies.

Spin Pompen - Bornemann

WAT. Advertentiecampagne in de vakbladen voor Bornemann, zeg maar de pomp der pompen in de voedingsmiddelenindustrie.

JONG GOUD Groningen

WIE. Maatschappelijk-Juridische Dienst MJD, Gemeente Groningen. Maatschappelijk werk, buurtwerk.

WAT. Vergroten naamsbekendheid Vrijwilligersprijs voor de meest aansprekende jonge vrijwilliger van het Jaar. Goud is Gronings voor 'Goed'. Vandaar. We bedachten de 'Jong Goud Award' (Olympisch ogende medaille). Teksten voor: website, tijdschrift, posters in abri's, folders, stickers. Opvallen mocht: een beletterde bakfiets en een gepensioneerde, maar rijdende SRV-wagen, omgetoverd in Jong Goudkleuren. Met dank aan Studio Composita voor de knallende vormgeving.

GasTerra - Gasunie

WAT. Cursus creatiever tekstschrijven voor medewerkers communicatieafdeling. Schrijven deden ze al regelmatig. Wat ze wilden leren: meer plezier, meer effect bij het maken van interne mededelingen, bedrijfsblad en online nieuwsberichten.

Gemeente Loppersum

WAT. Website gemeente met info voor burgers & verkoopbrochures nieuwbouw. Loppersum online: herschrijven teksten van gemeenteambtenaren om ze klantvriendelijker, begrijpelijker, eenduidiger en vindbaarder te maken. Toptaken eerst. Niet om de hete brei heen, maar aandacht voor de belangrijkste vragen van de gebruiker: "Wat moet ik doen, wat mag niet en wat gaat het kosten?!"

Waterschap Noorderzijlvest

WAT. Eindredactie vierjaarlijks beleidsplan Waterbeheer. Herschrijven in één uniforme en toegankelijke stijl.

Koopjesdrogisterij.nl

WIE. Online voordeeldrogist.

WAT. Tekstredactie & Tekstadviezen. Acties, Evenementen, Promotie. Productvoorlichting.

NL-Connection Bremen

WAT. Reclame voor vakantie of weekendje weg in Duitsland. Slogans, wervende teksten, reisgidsen, brochures, persberichten, advertenties. Duitse gastvrijheid & Gründlichkeit vertaald en herschreven naar Nederlandse smaak, mét behoud van de leuke cultuurverschillen.

Projectontwikkelaars

WIE. PC Vastgoed Groningen - Uppmärk Amsterdam - Zwanenburg Projecten Heerenveen - Woningcorporatie Lefier. WAT. Glimmende verkoopbrochures, duidelijke websites en aantrekkelijke social mediaberichten voor nieuwbouwprojecten in heel Nederland. Ook: namen voor gebouwen of wijken. Buiten Wolde bij Paterswolde is er zo eentje. Bijzonder: dikke verkoopbrochures waterwoningen Piet Boon Almere, heerlijk authentiek uitgevoerd in stevige 'scheepsmaterialen' als leer en touw. Branding en restyling Restaurant Helder (Puur Genieten) in het Friese Merengebied en restaurant Hof van de Koning Heerenveen. Ik dreig een beetje een vastgoed specialist te worden. Helemaal niet erg.

RUG400 - Lustrumfeesten

Bierviltjes! Opdracht: alle voorpubliciteit en informatie rond lustrumfeest Rug400 in 2014. Coördineren huisstijl en webdesign. Reclameposters, tijdelijke kunstwerken en metershoge banieren in de stad. Begeleidende teksten bij evenementen, theatervoorstellingen, fototentoonstellingen, lezingen, gedrukte uitgaven (Jubileumboek Rug400 - For Infinity). Bedenken van merchandise als RUG400 sjaals, t-shirts, petten, vlaggen, hippe schoudertassen, souvenirs en cadeaus voor medewerkers & alumni. Heerlijke vormgeving van Studio Composita.

Buro Licht

Bedenkers & makers van lumineuze, heel erg doordachte lichtplannen, een beetje lichtfilosofen eigenlijk, maar ook voorstanders van hartstikke praktisch en uitvoerbaar. Ze wilden graag een eigenzinnige, niet-standaard website. Die kregen ze. Prachtige vormgeving van art director en ontwerper Sjoerd Kooistra.

Noordhoff Uitgevers

WAT. Gedrukte folders om vernieuwde lesmethodes onder de aandacht te brengen.

WAAROM. De grootste uitgever van lesmethodes en schoolboeken vindt het belangrijk dat docenten snel snappen wat 'typisch Noordhoff' inhoudt en waarom dat zo goed werkt in de klas. Deze titel was even wennen: "Sorry docenten Duits, maar het kiezen van de fijnste lesmethode is niet zo heel makkelijk meer." Noordhoff maakt nu namelijk twéé methodes Duits, toevallig ook de twee beste. Docenten die het lazen konden het wel waarderen: tijd voor een beoordelingsexemplaar! Kijken of het klopt.

Schuldhulpverlening

WAT. Informatieve consumentenfolders over vier soorten financiële dienstverlening.

HOE. Duidelijke taal én begripvolle klantvriendelijkheid graag. Diensten van BFS Bewindvoering: van verhelderende, preventieve budgetcoaching bij 'lastig rondkomen' tot advies bij geldzorgen, tot ondertoezichtstelling bij problematische schulden. Plus alles daartussenin. Een wereld waarin onzekerheden en halve maatregelen altijd op de loer liggen. Complexe administratieve verplichtingen, slapeloze nachten. Dan is eenvoud en helderheid wel op zijn plaats.

Gemeente Leeuwarden

WAT. Cursus commercieel schrijven voor startende ondernemers.

WAAROM. Goed initiatief van De Plannenmakers, in samenwerking met UWV & Gemeente. Twaalf ambitieuze mensen met voorlopig nog een uitkering, hierna succesvolle Friese Start Ups. Behandeld in de cursus: bedrijfsnaam verzinnen, website maken, nieuwsbrieven schrijven, social media inzetten. Zes maanden hard werken.
Do's and Donts in de communicatie.

Rijksuniversiteit Groningen

WAT. Een paar projecten. Het begon met de Green Mind Award. Vormgever: Composita Groningen. Duurzaamheidsprijs voor medewerkers RUG. Naam bedacht, posters verzonnen, flyer met Wat & Hoe en vooral Waarom. Hoofdprijs voor meest duurzame plan: een iPad.
Plus nog vettere beloning voor het ultieme groene idee: uitvoering in de praktijk. Mocht maximaal € 100.000,- kosten.
WAT DAN NOG MEER? Even scrollen of swipen en je ziet alles: lustrumfeesten RUG400 in 2014, Dag van de Duurzaamheid GreenKicks 2014 in voetbalstadion Euroborg.

Uitgeverij Waanders & De Kunst

WIE. De uitgever die heel goed is in boeken over kunst, architectuur en geschiedenis.

WAT. Eindredactie en adviezen - bijvoorbeeld bij dit heel erg Rotterdamse jeugdboek van Hanneke Hollander. Boordevol avonturen in en rond de iconische wolkenkrabber Montevideo, pal naast Hotel New York. Gebouwd door architect Francine Houben van Mecanoo Architecten, dus dan weet je het wel. Spannend verhaal, plus losse weetjes over bouwen, wonen, de stad, het water. Best vaak moet je eerlijk toegeven: "Je wist het niet."

 

Adres. De Pijp, Boterdiep 69-1 9712LK Groningen